#terunggorengberlada Instagram Photos & Videos

terunggorengberlada - 651 posts

    🌿🍆🍆🥘🍓🍒
Terung goreng berlada.. masakan chef Atan(Tn Hj saya) ...nama manja, mak dia panggil ..Atan. 😄😄
#terunggorengberlada

    🌿🍆🍆🥘🍓🍒
    Terung goreng berlada.. masakan chef Atan(Tn Hj saya) ...nama manja, mak dia panggil ..Atan. 😄😄
    #terunggorengberlada

    32 0 27 May, 2019
    Pukul 3:00 pagi tadi masak Rendang Ayam 😍 Pukul 4:00 pagi goreng Cengkodok 😅 Pukul 10:00 pagi pulak masak #stewayam dan #terunggorengberlado 🤤 Pukul 5:00 petang nanti pikir nak buat apa pulak untuk minum petang 👩🏻‍🍳
.
Anda fikir Chef ada masa nak layan drama 😂🙈 Nak tengok tv pun jarang-jarang
.
#reenacook

    Pukul 3:00 pagi tadi masak Rendang Ayam 😍 Pukul 4:00 pagi goreng Cengkodok 😅 Pukul 10:00 pagi pulak masak #stewayam dan #terunggorengberlado 🤤 Pukul 5:00 petang nanti pikir nak buat apa pulak untuk minum petang 👩🏻‍🍳
    .
    Anda fikir Chef ada masa nak layan drama 😂🙈 Nak tengok tv pun jarang-jarang
    .
    #reenacook

    38 8 3 May, 2019
    Simple. #TerungGorengBerlada boleh tahan pedasnya, ayam goreng, telur dadar gulung, ulam timun dengan kerdas. Less is more katanya. Tapi makan penuh je pinggan. 😅 Alhamdulillah. 😋
•
#KaklongMimiMasak

    Simple. #TerungGorengBerlada boleh tahan pedasnya, ayam goreng, telur dadar gulung, ulam timun dengan kerdas. Less is more katanya. Tapi makan penuh je pinggan. 😅 Alhamdulillah. 😋

    #KaklongMimiMasak

    16 0 23 March, 2019
    . .

Terung Goreng Berlada

Bahan Ditumbuk Kasar:
▪ 1/2 bawang besar
▪ 2 ulas bawang putih
▪ Sedikit belacan
▪ 1 tangkai cili masak (cili merah)
▪ 10 tangkai cili padi . .

Bahan2:
▪ Terung kecik (belah 4, cuci dan toskan)
▪ Air asam jawa .
▪ 1/2 bawang besar ~ dihiris
▪ Ikan bilis ~ goreng garing
▪ Garam dan gula .
▪ Minyak ~ menumis

Cara2 buat:
(+) Panaskan minyak dan goreng terung sampai masak (nampak kekuningan sikit). Angkat dan toskan.
(+) Dalam kuali yang sama, tumiskan bahan2 yang telah ditumbuk kasar tadi sehingga naik bau. Biarkan sekejap. .
(+) Masukkan air asam jawa, garam dan gula secukup rasa. Biarkan mendidih. Jangan sampai air kering sangat. Biarkan berkuah sikit.
(+) Kemudian, masukkan terung dan bawang yang telah dihiris. Gaulkan sebati. Biarkan kejap. .
(+) Akhir sekali, tambahkan ikan bilis tadi ke dalam masakan. Kaup balik kemudian tutup api.

Siap! . .

#dapurcikfa #blogfarahmanap #terung #terunggoreng #terungsambal #terungbelado #terungpipit #terungungu #terunggorengberlada #terungberlada #terung #pedas #resipi #resipimudah #projekmemikatsuami #resipimemikatsuami #dapur #dapurbujang #mahn

    . .

    Terung Goreng Berlada

    Bahan Ditumbuk Kasar:
    ▪ 1/2 bawang besar
    ▪ 2 ulas bawang putih
    ▪ Sedikit belacan
    ▪ 1 tangkai cili masak (cili merah)
    ▪ 10 tangkai cili padi . .

    Bahan2:
    ▪ Terung kecik (belah 4, cuci dan toskan)
    ▪ Air asam jawa .
    ▪ 1/2 bawang besar ~ dihiris
    ▪ Ikan bilis ~ goreng garing
    ▪ Garam dan gula .
    ▪ Minyak ~ menumis

    Cara2 buat:
    (+) Panaskan minyak dan goreng terung sampai masak (nampak kekuningan sikit). Angkat dan toskan.
    (+) Dalam kuali yang sama, tumiskan bahan2 yang telah ditumbuk kasar tadi sehingga naik bau. Biarkan sekejap. .
    (+) Masukkan air asam jawa, garam dan gula secukup rasa. Biarkan mendidih. Jangan sampai air kering sangat. Biarkan berkuah sikit.
    (+) Kemudian, masukkan terung dan bawang yang telah dihiris. Gaulkan sebati. Biarkan kejap. .
    (+) Akhir sekali, tambahkan ikan bilis tadi ke dalam masakan. Kaup balik kemudian tutup api.

    Siap! . .

    #dapurcikfa #blogfarahmanap #terung #terunggoreng #terungsambal #terungbelado #terungpipit #terungungu #terunggorengberlada #terungberlada #terung #pedas #resipi #resipimudah #projekmemikatsuami #resipimemikatsuami #dapur #dapurbujang #mahn

    14 2 6 March, 2019
    TERUNG GORENG BERLADO
Late lunch uolls! Lauk ni lawan dengan ikan keli goreng garing. Tapi kan tang ikan keli tu paling aku lemah sekali kalau nak masak.
.
.
Memang kena tutup kuali. Kalau goreng, dia punya meletop mcm perang. Menangis nak lap dapur dinding lantai segala😭
.
.
Kot la korang ada tips kan, cuba share sikit👉👈

    TERUNG GORENG BERLADO
    Late lunch uolls! Lauk ni lawan dengan ikan keli goreng garing. Tapi kan tang ikan keli tu paling aku lemah sekali kalau nak masak.
    .
    .
    Memang kena tutup kuali. Kalau goreng, dia punya meletop mcm perang. Menangis nak lap dapur dinding lantai segala😭
    .
    .
    Kot la korang ada tips kan, cuba share sikit👉👈

    30 3 6 January, 2019
    TERUNG GORENG BERLADO
Lama tak up video masak. Harini tak rajin nak menumbuk. so kita blend je semua. senang hehe

    TERUNG GORENG BERLADO
    Lama tak up video masak. Harini tak rajin nak menumbuk. so kita blend je semua. senang hehe

    24 3 6 January, 2019
    RESIPI TERUNG GORENG BELADO CIK ANA

6 biji terung sederhana besar 
2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
5 biji cili merah ( kalau nk pedas tambah lagi )
Stengah genggam ikan bilis
2 - 3 sudu besar gula
2 - 3 sudu besar cuka makan
Garam secukup rasa

Cara: 
1. Belah 2 memanjang terung & goreng sehinggga masak.
2. Kisar bawang, bawang putih, cili merah & ikan bilis.
3. Tumis bahan kisar tdi sehingga pecah minyak.
4. Masukkn sedikit gula, cuka & garam kedalam tumisan tadi. Balance kan rasa manis, masam & masin. Kalau tak cukup sila tambah lagi.
5. Masukkn terung yg sudah digoreng tadi & gaul sebentar.
6. Angkat & hidangkan.

#terunggorengberlada #malaysianfood  #chef #cheflife #food #foodsatisfaction #foodshare #foodlife #foodstagram #foodheaven #foodlover #foodporn #foodblog #foodgram #iamchef

    RESIPI TERUNG GORENG BELADO CIK ANA

    6 biji terung sederhana besar
    2 biji bawang besar
    3 ulas bawang putih
    5 biji cili merah ( kalau nk pedas tambah lagi )
    Stengah genggam ikan bilis
    2 - 3 sudu besar gula
    2 - 3 sudu besar cuka makan
    Garam secukup rasa

    Cara:
    1. Belah 2 memanjang terung & goreng sehinggga masak.
    2. Kisar bawang, bawang putih, cili merah & ikan bilis.
    3. Tumis bahan kisar tdi sehingga pecah minyak.
    4. Masukkn sedikit gula, cuka & garam kedalam tumisan tadi. Balance kan rasa manis, masam & masin. Kalau tak cukup sila tambah lagi.
    5. Masukkn terung yg sudah digoreng tadi & gaul sebentar.
    6. Angkat & hidangkan.

    #terunggorengberlada #malaysianfood #chef #cheflife #food #foodsatisfaction #foodshare #foodlife #foodstagram #foodheaven #foodlover #foodporn #foodblog #foodgram #iamchef

    31 2 30 December, 2018
    Terung & Udang Goreng Berlada (my style)
.
Bahan-bahan:
3 biji terung panjang (kecil)

3 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3 biji bili api
4 biji cili merah
1/2 cawan ikan bilis
Sedikit air
4 sudu besar minyak masak
1 sudu besar cili boh
1 keping asam keping
Garam & gula secukup rasa
.
#AMinutewithRaffieYusoff #terunggorengberlada

    Terung & Udang Goreng Berlada (my style)
    .
    Bahan-bahan:
    3 biji terung panjang (kecil)

    3 biji bawang merah
    3 ulas bawang putih
    3 biji bili api
    4 biji cili merah
    1/2 cawan ikan bilis
    Sedikit air
    4 sudu besar minyak masak
    1 sudu besar cili boh
    1 keping asam keping
    Garam & gula secukup rasa
    .
    #AMinutewithRaffieYusoff #terunggorengberlada

    15 1 5 December, 2018

Top #terunggorengberlada posts

    #AMinutewithRaffieYusoff
.
Dalam resepi ni Raffie tambah udang, taknak letak pun takpe. Sama je macam terung goreng berlada biasa.
.
Terung Goreng Udang Berlada (my style)
.
3-4 biji terung (dipotong dan digaul dengan sedikit garam)
.
Goreng terung sehingga masak dan ketepikan
.
Tumis bahan yang telah dikisar:
8 biji cili merah
4 biji cili padi (merah&hijau)
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
Sedikit ikan bilis
Sedikit belacan
Sedikit air
.
Tumis sehingga kering sedikit, masukkan:
2 sudu besar air asam jawa
.
Perasakan dengan gula dan garam secukup rasa
.
Masukkan udang dan kacau sehingga masak
.
Tuang ke atas terung yang telah digoreng tadi, siap! #terunggorengberlada #terunggorengudangberlada

    #AMinutewithRaffieYusoff
    .
    Dalam resepi ni Raffie tambah udang, taknak letak pun takpe. Sama je macam terung goreng berlada biasa.
    .
    Terung Goreng Udang Berlada (my style)
    .
    3-4 biji terung (dipotong dan digaul dengan sedikit garam)
    .
    Goreng terung sehingga masak dan ketepikan
    .
    Tumis bahan yang telah dikisar:
    8 biji cili merah
    4 biji cili padi (merah&hijau)
    5 biji bawang merah
    3 ulas bawang putih
    Sedikit ikan bilis
    Sedikit belacan
    Sedikit air
    .
    Tumis sehingga kering sedikit, masukkan:
    2 sudu besar air asam jawa
    .
    Perasakan dengan gula dan garam secukup rasa
    .
    Masukkan udang dan kacau sehingga masak
    .
    Tuang ke atas terung yang telah digoreng tadi, siap! #terunggorengberlada #terunggorengudangberlada

    6,798 100 20 November, 2017
    🌿🍆🍆🥘🍓🍒
Terung goreng berlada.. masakan chef Atan(Tn Hj saya) ...nama manja, mak dia panggil ..Atan. 😄😄
#terunggorengberlada

    🌿🍆🍆🥘🍓🍒
    Terung goreng berlada.. masakan chef Atan(Tn Hj saya) ...nama manja, mak dia panggil ..Atan. 😄😄
    #terunggorengberlada

    32 0 27 May, 2019
    13-5-2018
Ahad
Sunday
27-syaaban 1439H
-
#terunggorengcili 
#terunggorengbelacan
#terunggorengberlada 
Yang benarnya terung ini goreng ciliapi letak belacan.
Sekali hadap pun jadi.😀
Ini antara idea menu iftar uols minggu depan nnt ya.
In shaa Allah sangat sedap
-
#resipianymz ***************
6 batang terung
2 biji cili merah/hidup*
8 biji cili api*
Setengah labu bawang besar*
3 ulas bawang putih*
2 sudu besar ikan bilis*
Sedikit belacan*
➡semua bahan bertanda * di tumbuk kasar dan ketepikan
Minyak utk menggoreng.

Cara
******
➡Terung beli yang saiz sederhana.Jangan panjang sgt lalu di belah dua dan di belah lagi dua memanjang.
➡panaskan minyak dlm anggaran 2/3 cawan
➡masukkn terung hingga sederhana masaknya
➡angkat terung dan ketepikan.
➡masukan bahan bahan yang di tumbuk ke dalam minyak yg goreng terung tadi dan tumis sebentar.
➡tumis hingga naik bau,kemudian masukn terung yg sudah di goreng terlebih dahulu tadi.
➡gaul sebati dan siap utk di hidangkan.

Mak tak letak garam sebab mak dah guna ikan bilis dan belacan.
Itu lah perisa dan perasanya.
Inshaa Allah..👍👍👍
-

Selamat Berpuasa semua.

#laukkampung #lauksimple #lauksambal #prepareforiftar #ideamasak ##fotomasak

    13-5-2018
    Ahad
    Sunday
    27-syaaban 1439H
    -
    #terunggorengcili
    #terunggorengbelacan
    #terunggorengberlada
    Yang benarnya terung ini goreng ciliapi letak belacan.
    Sekali hadap pun jadi.😀
    Ini antara idea menu iftar uols minggu depan nnt ya.
    In shaa Allah sangat sedap
    -
    #resipianymz ***************
    6 batang terung
    2 biji cili merah/hidup*
    8 biji cili api*
    Setengah labu bawang besar*
    3 ulas bawang putih*
    2 sudu besar ikan bilis*
    Sedikit belacan*
    ➡semua bahan bertanda * di tumbuk kasar dan ketepikan
    Minyak utk menggoreng.

    Cara
    ******
    ➡Terung beli yang saiz sederhana.Jangan panjang sgt lalu di belah dua dan di belah lagi dua memanjang.
    ➡panaskan minyak dlm anggaran 2/3 cawan
    ➡masukkn terung hingga sederhana masaknya
    ➡angkat terung dan ketepikan.
    ➡masukan bahan bahan yang di tumbuk ke dalam minyak yg goreng terung tadi dan tumis sebentar.
    ➡tumis hingga naik bau,kemudian masukn terung yg sudah di goreng terlebih dahulu tadi.
    ➡gaul sebati dan siap utk di hidangkan.

    Mak tak letak garam sebab mak dah guna ikan bilis dan belacan.
    Itu lah perisa dan perasanya.
    Inshaa Allah..👍👍👍
    -

    Selamat Berpuasa semua.

    #laukkampung #lauksimple #lauksambal #prepareforiftar #ideamasak # #fotomasak

    105 12 13 May, 2018